Trudna wojna ze złodziejami osiedlowymi
Spółdzielnie mieszkaniowe
kradzież, ochrona, monitoring, piwnica, balkon
Wiadomo nie od dziś, że najlepszym sposobem na podniesienie bezpieczeństwa na osiedlach jest zintegrowanie działań mieszkańców oraz zarządcy osiedli przy współpracy z policją i strażą miejską. Najlepiej też, jeśli mieszkańcy zdecydują się na zatrudnienie pracowników ochrony, by zapewnić kontrolę wejść różnych osób na teren posesji, którą zamieszkuje dana wspólnota. Pozytywne efekty przynosi też założenie nowoczesnych urządzeń do kontrolingu, ale na wydatek tego typu decyduje się częściej wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia, która powstaje w nowoczesnych, grodzonych przestrzeniach osiedlowych.
W rzeczywistości spółdzielnie najczęściej decydują sie na grodzenie jednego lub kilku budynków, ponieważ jest to jednorazowy wydatek. Na drugim miejscu najpopularniejszych inwestycji podnoszących poziom bezpieczeństwa znajduje się zatrudnianie firm ochroniarskich. Inne pomysły podnoszone są podczas zebrań przedstawicieli członków spółdzielni, jako że prawo spółdzielnie nakłada na zarządcę obowiązek regularnego spotykania się z członkami, aby dyskutować o problemach bieżącego dnia. Na takim zebraniu jest szansa wypracować wspólnie jakiś plan zaradczy, dostosowany do potrzeb danej wspólnoty.
Zdaniem specjalistów z zakresu bezpieczeństwa mienia, błędem jest ignorowanie potencjału sprawczego, jaki tkwi we wzajemnej integracji mieszkańców. Niezmiernie ważne jest, by działania mieszkańców były podejmowane wspólnie. Nie chodzi tylko o wzajemne międzysąsiedzkie uprzejmości, typu pilnowanie mieszkania, gdy domownicy udali się w podróż wakacyjną. Integracja członków wspólnoty czy spółdzielni to wspólne analizowanie zagrożeń na osiedlu, by wybrać najskuteczniejszą formę obrony przed wandalizmem i kradzieżami. Nie wszędzie sprawdzą się tylko sami pracownicy ochrony. Czasem niezbędny jest monitoring, jeśli skala kryminalnych zdarzeń przekracza przeciętne normy osiedlowe. Integracja taka służy wypracowaniu lepszego sposobu komunikacji z zarządcą. Co istotne, postawa ludzi staje się mniej roszczeniowa, gdy ma się poczucie wpływu na decyzje zapadające w swoim otoczeniu. Administracja spółdzielni powinna aktywnie włączyć się w budowanie takiej atmosfery sprzyjającej wymianie uwag i propozycji między mieszkańcami, a zarządem.
chevron_left