Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa ma swoją siedzibę przy ulicy Magazynowej 12 w Rudzie Śląskiej 1.
Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa zawsze starała się zaspokajać oczekiwania swoich Członków. Spółdzielnia powstała z połączenia Międzyzakładowych Spółdzielni Mieszkaniowych działających przy rudzkich kopalniach. Obecną nazwę otrzymała 23 maja 1978r.
Nasza Spółdzielnia ma znaczny udział w rozwoju Miasta, w krajobrazie Rudy Śląskiej osiedla Spółdzielni stanowią poważną część wszystkich zasobów gminy. Należy podkreślić, że Spółdzielnia zajmuje się nie tylko administrowaniem budynków, ale także czynnie bierze udział w życiu kulturalnym poprzez Osiedlowe Domy Kultury...
Osiągnięcia
Od kilku lat Spółdzielnia dobrze funkcjonuje, posiada płynność i stabilizację finansową, zorganizowana jest również w optymalny sposób, sprawdzony przez wiele lat, co odzwierciedla struktura organizacyjna. Zarząd RSM podejmuje wszystkie działania, które nie tylko wpływają na kondycję finansową Spółdzielni, ale również usprawniają pracę załogi, dzięki czemu lokator będzie szybciej i sprawniej obsłużony.
Normalne działania zarządcze w 2006 r. obejmowały cały zakres wymagany przepisami, dbałość o stan techniczny zasobów, dbałość o estetykę oraz realizację indywidualnych zgłoszeń. Zawsze mają na uwadze członka Spółdzielni, bo to on stanowi istotę funkcjonowania tej Spółdzielni. Po to by działania okazały się bardziej skuteczne, bardziej eksponowały potrzeby lokatora w 2004 r. wdrożony został System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2000, który od tego momentu jest ciągle doskonalony. Dzięki temu bardziej wnikliwie analizowane są potrzeby członka RSM w celu uzyskania coraz większego zadowolenia z ich zaspokajania.
Jednym z takich działań jest dbałość o to, aby podwyżki opłat za lokale były minimalne.
W 200 7 r. podtrzymano 5% ulgę dla mieszkań posiadających tzw. „ślepą kuchnię” oraz bonifikatę w wysokości 20% opłaty eksploatacyjnej dla osób posiadających I grupę inwalidzką i jednocześnie poruszających się na wózku inwalidzkim.
Bez zmian pozostały opłaty za dźwigi, domofony, mycie klatek schodowych i podatek od nieruchomości + opłata za wieczyste użytkowanie terenu.
Dla budynków, które obciążone zostały opłatą na fundusz celowy / wniosek Zebrań Grup Członkowskich z 2006 r/ zaliczkę na c.o. obniżono o 0,20,-zł/m2.
Stawki opłat dla właścicieli i najemców garaży ustalono na poszczególne kompleksy garażowe. Stawki opłat zostały opracowane na podstawie ponoszonych kosztów na tej działalności. Nie obciążono wolnostojących kompleksów garaży kosztami konserwacji, zmniejszono zakres prac porządkowych, zmniejszono harmonogram wywozu nieczystości i zwolniono z opłaty na działalność społeczno-kulturalną.
Stawki opłat dla właścicieli garaży wyodrębnionych ustalono na podstawie kosztów ponoszonych na tej nieruchomości. Opłatę za wieczyste użytkowanie i podatek od nieruchomości wyodrębnieni właściciele garaży będą sami wnosić do Urzędu Miejskiego.
Są to niezbędne zmiany stawek opłat, aby Spółdzielnia mogła funkcjonować, utrzymywać płynność finansową i realizować podstawowe cele swojej działalności.
Co roku udaje się wygospodarować dodatkowe środki finansowe, które zasilają fundusz remontowy, a to daje możliwość zwiększenia zakresu robót do wykonania.
Sprawnie przebiega realizacja harmonogramu termomodernizacji, wymieniane są okna, przeprowadzane przeglądy techniczne budynków, placów zabaw.
Prowadzona jest racjonalna gospodarka mieszkaniami i lokalami użytkowymi. Ułatwiony jest proces zamiany mieszkań pomiędzy zainteresowanymi.
Akcja opomiarowywania zasobów w zawory termostatyczne i podzielniki kosztów rozpoczęta w 1995 roku została zakończona. Obecnie zasoby są w pełni opomiarowane i prowadzimy indywidualne rozliczanie kosztów centralnego ogrzewania. Całe zasoby Spółdzielni zgodnie z decyzją Zebrań Grup Członkowskich /oprócz Administracji Nr 6, gdzie uczestnicy ZGCz w 2006 r. nie wyrazili zgody/ wyposażono w elektroniczne podzielniki kosztów c.o.
W większości przejęta została kontrola nad wodomierzami, prawie wszystkie mieszkania wyposażone są w liczniki wody.
Realizowany jest harmonogram dociepleń, dzięki tworzonemu funduszowi celowemu jesteśmy w stanie nawet go przyspieszyć.
Wszystkim tym działaniom przyświecają dwa cele – zaspokajanie potrzeb naszych członków i ich rodzin oraz oszczędne gospodarowanie spółdzielczą złotówką.
Ważnym osiągnięciem Spółdzielni jest przekazanie do Gminy pomieszczeń byłego klubu „Junior” w Kochłowicach oraz zbycie hali targowej przy ul. Chryzantem. Podpisany został akt notarialny dotyczący sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu związanego z budynkiem byłej hydroforni przy ul. Skowronków – Szpaków w Rudzie Śląskiej Bykowinie. Dokonano również zbycia lokalu użytkowego przy ul. K. Goduli 13. Dzięki temu Spółdzielnia przestała ponosić koszty z tytułu użytkowania tych obiektów.
Zintensyfikowano działania windykacyjne. Proces ten został udoskonalony, skuteczność jest coraz większa. M.in. powrócono do praktyki kierowania osób posiadających zaległości w opłatach do
Rad Osiedli, potem przez Radę Nadzorczą rozpatrywany jest wniosek o wykluczenie z członkostwa a w stosunku do osób posiadających własnościowe prawo do lokalu – wniosek o wystąpienie do Sądu o zgodę na zbycie mieszkania o statusie własnościowym. Firma zewnętrzna nadal pracuje dla Spółdzielni i zajmuje się windykacją należności.
Tak więc proces prowadzony jest wielotorowo i różnokierunkowo.
Pośrednio z tym tematem związany jest problem zużycia wody. . Podjęto szereg działań w celu zminimalizowania różnic w poszczególnych budynkach wpływających na wysokość dopłat, m.in.:
1/ prowadzona jest na bieżąco analiza rozliczenia zużycia wody dla poszczególnych budynków,
a/ w budynkach, w których występują duże różnice w zużyciach wody prowadzony jest
24 - godzinny monitoring zużycia wody,
b/ analiza wyników w/w monitoringu i wyłapywanie przyczyn powstawania różnic,
2/ po uzyskaniu wyników analiz przeprowadzane są dodatkowe kontrole tam, gdzie analiza
wykazała nieprawidłowości,
3/ prowadzone są działania sprawdzające instalacje budynkowe w celu ustalenia przyczyn
technicznych powstałych różnic m.in. wycieków wody, obejść itp.
4/ w budynkach gdzie występują duże różnice i stwierdzono duże ubytki wody w mieszkaniach -
- przeprowadzane są dodatkowe kontrole tych mieszkań,
5/ doprowadzono do tego, że w miesiącach rozliczeniowych wodomierze budynkowe zostały
odczytane w dniu, w którym odbyły się odczyty liczników indywidualnych,
6/ podjęta została decyzja, w wyniku której w okresie trzech lat kompleksowo we wszystkich
mieszkaniach zostaną zamontowane wodomierze hybrydowe odporne na działanie magnesów
neodymowych, natomiast w mieszkaniach gdzie już stwierdzono wpływ czynnika zewnętrznego
na odczyt wodomierza nowe wodomierze montowane są natychmiast,
7/ pracownicy Administracji prowadzić będą wywiady środowiskowe mające na celu ustalenie
faktycznej ilości osób korzystających z wody,
8/ sprawdzane są i kontrolowane wszystkie sygnały lokatorów o poborach wody z wodomierza
budynkowego.
9/ zakupione zostały urządzenia rejestrujące fakt namagnesowania wodomierzy.
Wszystkie te działania podjęto, aby doprowadzić do uzyskania jak najmniejszych różnic w odczytach.
W tym miejscu należy podkreślić, że wodomierz to nie podzielnik kosztów, który zgodnie z ustawą „prawo o miarach” jest urządzeniem pomiarowym .
Najmniejsza uciążliwość dla lokatora
Najmniejsza uciążliwość dla lokatora to właśnie zasada , którą Zarząd stosuje zawsze. Swoje decyzje podejmuje z zachowaniem zasad ekonomii i stosowaniem prawa, ciągle szuka takich metod ich wprowadzania, aby były najmniej uciążliwe dla lokatora.
Osobom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej Spółdzielnia stara się pomóc poprzez informowanie o możliwości uzyskania dodatku mieszkaniowego, rozkładając zaległości na raty, kierując do Gminy po mieszkanie socjalne.
Cel, który przyświeca działalności Spółdzielni to ciągłe doskonalenie funkcjonowania RSM.
Powyższe działania przynoszą wymierne korzyści.
Liczba interwencji, które Zarząd RSM przyjmuje znacząco z roku na rok maleje. Można uznać wiec, że liczba niezadowolonych lokatów maleje, a to jest ogromna satysfakcja dla całej Spółdzielni Zarządu i jej pracowników.
Unowocześnione pomieszczenia Administracji i dyrekcji zapewniają większy komfort lokatorom załatwiającym sprawy w Spółdzielni. Przyjemniej przebywa się w schludnym i czystym biurze. Rośnie estetyka osiedli, budynki ocieplone zyskały na wyglądzie, masowo wymieniane okna również mają swój udział w poprawie wizerunku Spółdzielni.
Największym jednak osiągnięciem, najbardziej godnym podkreślenia, wychodzącym poza działania zarządcze jest coraz większe utożsamianie się lokatorów ze swoją Spółdzielnią. Dziś już lokatorzy wiedzą, że Spółdzielnia to oni, ich pieniądze to remonty w Spółdzielni, ich dbałość nie tylko o mieszkanie ale o swoje osiedle to mniej dewastacji i czystość. Lokatorzy wiedzą, że od nich wiele zależy i odpowiedzialnie podchodzą do spraw Spółdzielni.
Plany na przyszłość
Sytuacja finansowa RSM pozwala na podejmowanie długofalowych decyzji i przedsięwzięć oraz wyznaczanie kierunków dalszego działania.
Główny zakres tematu „plany na przyszłość” obejmuje plan ekonomiczno-finansowy i przełożenie funduszu remontowego na plan rzeczowy. Tam znajduje się szczegółowy opis robót i zadań do wykonania w kolejnym roku obrachunkowym. Uzyskanie coraz wyższej jakości prowadzonej bieżącej eksploatacji, konserwacji i remontów zasobów RSM to cel, który będzie przyświecał nam zawsze. Wszystkie powyższe działania w konsekwencji mają doprowadzić właśnie do ciągłej poprawy funkcjonowania Spółdzielni , a to znaczy właśnie osiągnięcie coraz wyższej jakości zarządzania, eksploatacji, konserwacji i remontowania zasobów RSM.
Oprócz jednak corocznych planów Spółdzielnia ustala strategię działania na lata następne. Wymaga ona zatwierdzenia przez Zebranie Przedstawicieli Członków, co też miało miejsce w tym roku 26 maja 2007r.
Strategicznym celem działania Spółdzielni jest więc realizacja zgodnie z harmonogramem procesu termomodernizacji z ustaleniem jako priorytet – jego przyspieszenie. Udaje się nam to dzięki m.in. funduszu celowym zaakceptowanym przez Zebrania Grup Członkowskich w 2006 i 2007 r. Wszyscy Spółdzielcy są zainteresowani tym , aby jak najszybciej ocieplić całe zasoby RSM, przynosi to bowiem korzyści całej Spółdzielni oraz każdemu członkowi osobno. Warto więc ponieść dodatkowe koszty, aby w przyszłości osiągać oszczędności.
Ważnym przedsięwzięciem jakie chcemy podjąć w proponowanym okresie jest podjęcie procesu rewitalizacji zasobów. Przymierzamy się do otrzymania funduszy unijnych. W związku z tym zgłoszono i przyjęto uchwałą Rady Miasta Ruda Śląska projekty przedłożone przez RSM, które ujęto w Lokalnym Programie Rewitalizacji z realizacja w latach 2007 – 2013.
Warunkiem ubiegania się o dotacje z Unii jest ujęcie projektów w w/w programie oraz posiadanie środków finansowych przez Spółdzielnię.
Ściśle związanymi z rewitalizacją są działania dotyczące likwidacji acekoli. Tu również możemy uzyskać na ten cel środki z Unii Europejskiej. Trudno zagwarantować, że proces ten zostanie zrealizowany, nie mniej jednak planujemy temat podjąć.
W programie znalazł się również temat stałego doskonalenia systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000. Uzyskany certyfikat na kolejne trzy lata stał sie kolejnym wyzwaniem dla Spółdzielni w zakresie podnoszenia jakości świadczonych przez Spółdzielnię usług oraz obsługi klienta.
Oczywiście Spółdzielnia nadal będzie kontynuować i intensyfikować działania w kierunku obniżenia zaległości w opłatach za lokale w tym poszukiwanie nowych form ściągania zaległości.
Będziemy robić wszystko, aby utrzymać i dalej rozwijać działalność kulturalną ODK RSM. Nadrzędnym celem w tym względzie jest zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży. Chcemy podpowiedzieć młodzieży jak spędzać wolny czas kulturalnie, poszerzać wiedzę, zdobywać umiejętności, rozwijać zdolności, kształtować zainteresowania.
Oferta placówek kulturalnych jest i nadal będzie skierowana również do dorosłych tak z zakresu oświaty jak i sportu, rekreacji i kultury.
Z bieżących działań koniecznych do wykonania jest konieczność dostosowania funkcjonowania Spółdzielni do obowiązującej od 31.07.2007 r. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jest to ogrom pracy służb Spółdzielni a także napięte terminy ustawowe do dotrzymania.
Takie są plany na bliższą oraz dalszą przyszłość. Spółdzielnia zrobi wszystko aby wywiązać się z nałożonych na nią zadań i uzyskać zadowolenie członków.
Forum
Wydarzenia
Usługi
Ogłoszenia
Galeria
chevron_left
Jeśli chcesz być na bieżąco z wydarzeniami swojej spółdzielni mieszkaniowej