Mieszkańcom opłaca się segregować odpady
Spółdzielnie mieszkaniowe
segregowanie odpadów, segregowanie śmiecii, osiedlowe śmietniki, kosze na osiedlach, segregacja śmieci
W każdym większym mieście działa kilka lub nawet kilkanaście form zajmujących się profesjonalnym wywozem śmieci. Ludzie zamieszkujący dane osiedle zwykle powierzają te sprawy administratorom, z rzadka interesując się, ile dałoby się zaoszczędzić, gdyby podpisać umowę z inną firmą, czy zacząć selekcjonować odpady. Właśnie ta ostatnia kwestia, czyli segregowanie śmieci stała się ostatnio dość nagłośniona. Nie należą już do rzadkosci sytuacje, że zarządcą danej nieruchomości nie jest już administracja spółdzielni, ale odrębny zarząd, który powołuje wspólnota mieszkaniowa. Okazało się, że wkładając szkło i makulaturę osobno do różnych pojemników plastikowych można zaoszczędzić nawet kilka złotych na jednostce pojemnościowej śmieci, jaką stanowi standardowy ładunek poruszający się na czterech kółkach. To proste wyjaśnienie faktu, że przed ogrodzeniami domków jednorodzinnych coraz częściej spotyka się dziś posegregowane śmieci.
Zmobilizowanie zarządcy spółdzielni do podpisania korzystniejszej umowy na wywóz śmieci to oczywiście kwestia wspólnego zabrania głosu w tej sprawie na specjalnych zebraniach członków tej wspólnoty. Warto wiedzieć, ze kwestia ta regulowana w oparciu o podstawę prawną, jaką jest ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych z 2003 roku. Zatem musi być traktowana jako prawo spółdzielcze - mieszkaniec ma obowiązek płacić za swoje śmieci. W odrębnych regulaminach mowa o miesięcznych lub rocznych rozliczeniach w przeliczeniu na 1 osobę, stąd każdy kolejny mieszkaniec zameldowany w danym lokalu generuje większe koszty w tym zakresie. Mowa też o okresie nieobecności członka w miejscu zamieszkania, co byłoby podstawą do późniejszych odliczeń takich opłat. Wywóz śmieci na warunkach, jakie narzuca spółdzielnia mieszkaniowa, nie dotyczy jedynie lokali mieszkalnych, ale również użytkowych. Jako lokal użytkowy rozumiany jest garaż, a oplatę spółdzielnia pobiera oddzielnie, z reguły w odstępach rocznych. Wreszcie, firma, która podpisała umowę ze spółdzielnią, zabiera śmieci sprzed sklepów i innych obiektów, które są wynajmowane przez spóldzielnie. Czasem rodzi to absurdalne sytuacje, gdy dany obiekt nie generuje prawie żadnych odpadów.
chevron_left